Monitor cen, nowoczesny sposób na podglądanie konkurencji

Walka między producentami, przedsiębiorcami i firmami przyjmuje różne formy, ale o ile pozostają one w granicach prawa, nie ma powodów do zewnętrznej interwencji. Jednym z bardziej nowoczesnych sposobów na to, aby podejrzeć konkurencję, zasady jej działania i znaleźć sposób na podebranie klientów jest stałe monitorowanie jej cen. Można to zrobić samemu lub zlecić profesjonalnemu podmiotowi dysponującemu zaawansowanymi narzędziami analitycznymi.

Po co monitorować ceny?

Stała kontrola tego, co dzieje się u konkurencja, niesie ze sobą dwa główne pozytywne aspekty. Pierwszy to możliwość dostosowania swojej reakcji na działania konkurentów, w tym wprowadzane przez niego promocje. Przykładowo sklep dysponując wiedzą o obniżkach cen w innym markecie może sam dokonać tego kroku jako pierwszy i tym samym przyciągnąć klientów. Drugi atut, który zapewnia monitor cen, to stała analiza stawek oferowanych przez konkurenta nie tylko w kontekście bieżącym, ale i w przeszłości. Dzięki zbadaniu zmieniających się cen w przeciągu chociażby dwóch ostatnich kwartałów można sprawdzić, w które produkty konkurencja inwestuje najbardziej, a które sobie odpuszcza.

Sposoby monitoringu cenowego

Metody monitoringu dostosowane są do aktualnych zapotrzebowań zleceniodawcy. Eksperci analityczni sprawdzają między innymi podstawowe źródła informacji, czy strony internetowe, katalogi sprzedażowe a nawet gazetki reklamowe z promocjami. W przypadku zleceń od wielkich graczy na rynku handlowym, analiza może dotyczyć również osobistego przejrzenia oferty sklepu poprzez bezpośrednią wizytę w markecie. Ze względów logistycznych jest to jednak już coraz rzadziej praktykowany proces, a analizy dokonane przez monitor cen opierane są na informacjach pozyskiwanych w większości zdalnie.

Czas trwania monitoringu cen

Eksperci od analizy danych wskazują, że aby przynosiły one realne dane, konieczne jest sprawdzanie informacji z co najmniej jednego okresu analitycznego czyli około 30 dni. Analizy krótsze mogą sprawdzać się w przypadku małych zleceń na monitor cen niewielkiej liczby towarów, których stawki nie zmieniają się zbyt często. W sytuacji, gdy analiza cenowa dotyczy większej grupy produktów lub jest to towar o elastycznej cenówce (często w promocjach, sprzedawany jako pierwszej potrzeby itp.), cały proces powinien być przeprowadzany w o wiele dłuższych okresach. Tylko wtedy zleceniodawca takiej analizy będzie miał pewność, że pozyskał dane całościowe, obejmujące nierzadko wpływ wahań rynkowych i zmieniającej się sytuacji gospodarczej, których przy krótkich okresach analitycznych zwykle nie widać.

Więcej informacji na https://dealavo.com/pl

Bez kategorii

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Previous reading
Jak pokonać konkurencję?
Next reading
Zalety monitorowania cen produktów