Jakie narzędzia stosować przy monitorowaniu konkurencji?

Monitoring konkurencji to powszechnie stosowana praktyka w wielu branżach. Niemal każdy właściciel działalności gospodarczej chce wiedzieć, jak funkcjonują inne firmy, jakich mają klientów, standardy, ceny i wiele innych elementów, które wpływają na wyniki w biznesie. Nie inaczej jest na rynku handlu elektronicznego, który staje się coraz bardziej popularny. Obecnie prawie wszyscy kupują przez Internet, ale niewielu zdaje sobie sprawę z tego, na jakich zasadach funkcjonuje ten rynek. 

E-commerce jest jedną z najszybciej rozwijających się, ale i zmieniających branż świata. Pisząc o niej można zastosować powiedzenie, że “kto stoi w miejscu, ten tak naprawdę się cofa”. Z tego powodu tak ważne jest dostosowywanie modelu biznesowego do potrzeb, wymagań i możliwości klientów, ale i rozwiązań, które wprowadza konkurencja.

Znaleźć punkt odniesienia

Przed podjęciem się wyzwania dotyczącego monitorowania konkurencyjnych sklepów należy odpowiedzieć sobie na kilka zasadniczych pytań. Przede wszystkim, do jakiej grupy klientów trafiamy, jaki jest nasz cel, czy wolimy sprzedać mniej za większą kwotę niż więcej za mniejszą itp. Odpowiedzi pozwolą w miarę dokładnie określić, którzy gracze na rynku e-commerce z nami konkurują, a którzy mają zupełnie inny model pracy. Najgorszą rzeczą jaką można zrobić jest bowiem porównywanie się do sklepu, którego zakres działalności różni się od naszego.

Po co monitorować?

Monitoring konkurencji to dziś standardowa procedura przedsiębiorstw działających na w e-handlu. Pozwala modyfikować bieżące działania, ustalać politykę cenową, a także reagować na wszelkie zmiany w branży. Widząc bowiem, że klienci reagują negatywnie na niektóre aspekty funkcjonowania konkurentów nie popełni się podobnych błędów. W praktyce okazuje się bowiem, że nawet niewielka zmiana w logistyce, wyglądzie czy funkcjonalności sklepu może spowodować utratę albo przyrost liczby klientów.

Monitoring konkurencji – wybrane narzędzia

Na konkurencję zwracają uwagę nie tylko duże sklepy, ale i mniejsi sprzedawcy, którzy bardzo często opierają swoją ofertę na danych związanych z innymi tego typu przedsiębiorstwami. Jeszcze kilka lat temu większość właścicieli z rynku e-commerce monitorowało konkurencję samodzielnie lub zlecając to własnym pracownikom. Obecnie zajmuje się tym coraz więcej firm zewnętrznych. Istnieje ponadto możliwość skorzystania z nowych technologii, w tym specjalnych programów czy aplikacji działających na zasadach porównywarek. Wiele z nich jest w stanie przygotować szczegółowy raport, w którym znajdą się dokładne informacje dotyczące nie tylko cen, ale i stanów magazynowych, rodzajów produktów czy rabatów i wielu innych zabiegów konkurencji.

Czy warto?

Na rozwiązanie to – w podstawowej wersji – stać nawet najmniejszych sprzedawców. Wiele zależy od oczekiwań, ale zazwyczaj porównywania jest tylko cena i podstawowe parametry produktów. Wystarczy określić, jakie dokładnie sklepy mają zostać “przeszukane” i na jakich danych nam zależy. Warto, dla dobra własnego biznesu i jego rozwoju, prowadzić stały monitoring konkurencji. Jeśli uzyskane informacje zostaną spożytkowane w dobry sposób, można spodziewać się zwiększenia sprzedaży i wielu innych pozytywnych zmian.

Źródło informacji: https://dealavo.com/pl/

Bez kategorii

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Previous reading
Jak prowadzić w rankingach cenowych?
Next reading
Jakie narzędzia stosować przy monitorowaniu konkurencji?