Analiza konkurencji: ceny, ceny i jeszcze raz ceny

Wojny o klientów w każdej branży trwają w najlepsze. Najbardziej widoczne są w okresach wzmożonego handlu, czyli przed większymi świętami, rocznicami czy uroczystościami obchodzonymi na całym świecie. Najwięksi sprzedażowi giganci przygotowują się nich nawet kilka miesięcy wcześniej, prowadząc stały monitoring konkurencji w różnych dziedzinach.

Oferta konkurenta

Podstawową jest oczywiście nieustanne śledzenie tego, co konkurent ma w swojej ofercie. Wprowadzane nowości lub wycofywane produkty albo usługi z jego oferty to prawdziwa kopalnia wiedzy, zwłaszcza w branżach e-commerce, gdzie środowisko klienckie jest bardzo szerokie, a rynki zbytu liczone w miliardach odbiorców na całym świecie. Śledzenie bieżącej oferty oraz wyciąganie z niej wniosków dla własnego biznesu pomoże z jednej strony przygotować klientowi najlepiej dopasowaną ofertę, z drugiej zaś… umożliwi uczenie się na błędach konkurentów.

Ceny produktów

Jednak tym, co jest analizowane i śledzone w największym zakresie, są oczywiście ceny. To one determinują współczesny rynek sprzedaży i usług i są głównym czynnikiem decydującym o sukcesie sklepu i firmy. Profesjonalny monitoring cen konkurencji jest działaniem długofalowym, obliczonym na co najmniej kilka tygodni. Przeprowadzanie go w kilka dni i to na niewielkiej próbie firm, daje z jednej strony zafałszowane rezultaty, z drugiej wystawia przedsiębiorcę na śmieszność, bo nie pozwala mu właściwie ocenić sytuacji sprzedażowej na rynku.

Dlaczego cena jest ważna?

Monitoring cen konkurencji to współczesna metoda śledzenia innych firm z branży przy jednoczesnej analizie ich działania, która przekłada się na ustalanie cen na własnych półkach sklepowych. To bowiem ona najczęściej decyduje o tym, że klient wybierze sklep A a nie B. Im jest niższa, tym większa szansa, że klient trafi właśnie do naszej firmy i postanowi skorzystać z jej oferty. W lwiej części branż nie ma jednak technicznej możliwości, aby samemu śledzić ceny we wszystkich konkurencyjnych sklepach i sprawdzać, czy nasza oferta jest najtańsza. Właśnie dlatego stworzone zostały programy analityczne, które robią to za przedsiębiorców.

Niepełna automatyzacja

Chociaż w ich działaniu praktycznie wszystko wykonywane jest przez komputery, które same przeszukują ogólnodostępne dane, fachowy monitoring cen konkurencji wymaga również ingerencji człowieka. Wyłącznie specjalista w zakresie analityki jest w stanie szczegółowo zinterpretować wyniki otrzymane przez program komputerowy, dokonać ich właściwej analizy i przedstawić ją przedsiębiorcy wraz ze wskazówkami dotyczącymi zmiany cen albo pozostawienia ich na dotychczasowym poziomie.

Więcej informacji na https://dealavo.com/pl

Bez kategorii

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Previous reading
Dlaczego monitor cen jest idealnym rozwiązaniem nie tylko dla małych firm?
Next reading
Monitoring konkurencji – jakie są korzyści z tego rozwiązania?